Wie een lijstje zou willen maken van alle voordelen die CLT te bieden heeft, komt zonder al te veel moeite minstens tot tien of meer troeven, waaronder een paar heel belangrijke met het oog op een laag EPC-peil, zoals de hoge isolatiewaarde en de luchtdichtheid. Op technisch vlak hoeft CLT dus zeker niet onder te doen voor de meer klassieke materialen, en als je in het voorontwerp rekening houdt met enkele specifieke eigenschappen van CLT, zal ook de prijs goed meevallen.
Wat bepaalt de totaalkost van een CLT-woning? Het ontwerp of de architectuur behoort zonder twijfel tot de belangrijkste factoren. CLT kan zichtbaar blijven, is licht, kan overspanningen aan van 5 tot 6 meter (repetitief), kan afgestemd worden op fabrieksmaten en is daardoor kostenefficiënt.
Voor een optimaal, economisch ontwerp in CLT bestaan een paar basisprincipes. Een daarvan is dat je dragende wanden zoveel mogelijk boven elkaar positioneert. Maximaal doorlopende borstweringen is een andere. En nog eentje om het af te leren: raamopeningen lijn je in de mate van het mogelijke op elkaar uit. Als je die regels respecteert, kom je al een heel eind. Daarnaast moet je in zekere zin ook rekening houden met de productiemethode. CLT-panelen worden verzaagd. Je kan dus maar beter proberen het zaagverlies tot een minimum te beperken. Te grote openingen, erg smalle panelen of veel schuine en ronde zijdes zijn vanuit dat perspectief bij voorkeur te vermijden, al kan veel geoptimaliseerd worden door het doordacht inpassen van verschillende stukken binnen één moederpaneel.
Hoe dan ook, bouwen met massieve houten panelen is behoorlijk materiaalintensief. Die factor kan je wel voor een deel compenseren door de CLT-panelen ook als binnenafwerking te gebruiken. Dan spaar je de kost al uit van de gipsvezelplaten of van een andere afwerking. Maar dat is tegelijk ook een esthetische keuze.
Een tweede grote kostenpost bij het bouwen zijn typisch de arbeidsuren, en daar kan je met CLT serieus op besparen. In vergelijking met andere methodes verloopt het bouwen met massieve panelen 35 tot 50% sneller. Dat heeft CLT vooral te danken aan de hoge graad van prefab: de panelen worden in de fabriek volautomatisch voorbereid zodat ze op de werf alleen nog gemonteerd hoeven te worden. Dat resulteert in aanzienlijk minder tijd op de werf. Het feit dat er meer gespecialiseerde tekeningen gemaakt moeten worden, weegt daar helemaal niet tegen op.
Een derde en laatste aspect dat vanuit een prijs-economisch standpunt nog wat aandacht verdient, is het transport. Als gouden regel wil je de vrachtwagen natuurlijk zo maximaal mogelijk vullen. Waar bij staal of beton het gewicht meestal letterlijk en figuurlijk zwaar doorweegt, is dat bij hout als veel lichter materiaal niet het geval. Bij CLT draait alles rond de dimensionering, meer bepaald de transportbreedte en -lengte. Blijf je binnen de 2,5 meter of ga je voor 3 meter en meer? Overschrijdt de lengte 13,5 meter of niet? Dit soort beslissingen hebben een prijsconsequentie. Panelen tot een maximale breedte van 2,95 meter, bijvoorbeeld, worden gewoonlijk plat op de trailer geladen. Daartegenover staat verticaal transport, maar diepladers zijn duurder dan een standaard trailer…
Conclusie? Door een aantal basisregels te respecteren, bij het transport maar vooral ook bij het ontwerp, kan je de kosten goed onder controle houden zodat CLT zeker geen dure bouwmethode hoeft te zijn. Omdat die kennis vaak bij de uitvoerders zit, is dit opnieuw een pleidooi om hen zo snel mogelijk in het proces te betrekken. Je portemonnee zal er wel bij varen.
We produceren
Wij bouwen
Blijf op de hoogte
Dit is de nieuwe website van Korlam, Lamcol en Groep Terryn. Op zoek naar korlam.be, lamcol.be of groepterryn.be? Dan ben je aan het juiste adres!
Laminated Timber Solutions | Breulstraat 111 | 8890 Moorslede | Aux Minières 5 | 6900 Marche-en-Famenne | T +32 51 78 88 88 | ltsbelgium@ltsbelgium.be
Laminated Timber Solutions
Breulstraat 111, 8890 Moorslede
Aux Minières 5, 6900 Marche-en-Famenne
T +32 84 31 52 74
2024 Laminated Timber Solutions | Voorwaarden | Disclaimer | Data Protection Notice